In Nederland zijn er miljoenen mantelzorgers die onder de radar blijven. Ook bij jou op de zaak is één op de vier werknemers mantelzorger, al laten ze zich vaak niet vinden: lang niet iedereen identificeert zich zo’n term waar veel lading aanhangt.
Tegelijkertijd wil je als organisatie weten hoe je het gesprek aanslingert en de medewerkers kont ondersteunen. Maar hoe? In dit stappenplan leggen we je uit hoe je het gesprek op de werkvloer aansnijdt én geven we je een template dat je kunt gebruiken bij een persoonlijk gesprek.
Inhoud
Mantelzorg aankaarten in je organisatie. Hoe?
Introduceer het onderwerp
Alleereerst moet mantelzorg worden aangekaart binnen je organisatie. Dat kan tijdens teamoverleggen, 1-op-1 gesprekken of informele koffiehoekpraat. Vertel als leidinggevende dat je het belangrijk vindt dat medewerkers werk en zorg kunnen combineren en probeer te achterhalen wie zorgtaken heeft.Ga erover in gesprek
Wanneer je medewerkers weten dat dit onderwerp wordt besproken binnen de organisatie, kun je bij 1-op-1 gesprekken met je medewerker met de juiste vragen het antwoord krijgen waar je naar op zoek bent. Wat je kunt vragen, lees je in het gesprekstemplate hierbeneden.Verdiep je in de regelingen
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de mogelijkheden die jouw organisatie biedt. Onderzoek welke wettelijke regelingen er zijn, onder welke voorwaarden ze gebruikt kunnen worden, welke bedrijfsspecifieke regelingen er zijn, en of er externe ondersteuning beschikbaar is, zoals het deel-de-zorgplatform Hello 24/7.Bespreek oplossingen
Na het verzamelen van informatie over de beschikbare mogelijkheden, bespreek je samen met de betrokken medewerker welke oplossingen het beste passen bij hun situatie. Mantelzorg is vrijwillige en onbetaalde zorg, dus het is belangrijk om te kijken naar flexibele en passende oplossingen.Blijf betrokken
Houd het gesprek over mantelzorg gaande en check regelmatig in bij je medewerkers om te zien hoe het gaat en of er aanpassingen nodig zijn. Dit helpt om werk en zorg op de lange termijn beter op elkaar af te stemmen.
Template: het persoonlijke gesprek
Nog voor je begint met een persoonlijk gesprek: weet dat het bieden van een luisterend oor goud waard kan zijn.
Vraag vooraf wat iemand van het gesprek verwacht, of er zorgen zijn die iemand wil delen, en vraag je medewerker na afloop of er dingen zijn die je als werkgever kunt doen om te ondersteunen.
Bepaal de stand van zaken
Allereerst is het belangrijk om een beeld te krijgen van de situatie waarin de medewerker zit.
- Hoe ziet een gemiddelde week er voor jou uit qua werk en mantelzorg?
- Wat zijn je specifieke mantelzorgtaken en hoeveel tijd besteed je daaraan?
- Zijn er momenten waarop je het lastig vindt om werk en mantelzorg te combineren?
- Wat geeft je energie, en rondom het zorgen?
Bedenk de ideale situatie
Van het probleem naar de perfecte oplossing: hier ontleed je waar een medewerker nu écht naar op zoek is.
- Hoe zou je ideale situatie eruitzien voor het combineren van werk en mantelzorg?
- Welke ondersteuning of aanpassingen heb je nodig om deze situatie te bereiken?
- Zijn er mogelijkheden om de zorg voor je naaste te delen met anderen?
- Wat zou je werkgever kunnen doen om je te helpen bij het vinden van de juiste balans?
Maak een actieplan
Vervolgens is aan jou de taak om te kijken wat er mogelijk is en wat daarvoor nodig is.
- Welke concrete stappen kunnen we samen nemen om je situatie te verbeteren?
- Wat is een realistisch tijdsbestek om deze stappen te implementeren?
- Zijn er collega’s of leidinggevenden die betrokken moeten worden bij dit plan?
- Welke mijlpalen of evaluatiemomenten kunnen we inplannen om de voortgang te bespreken?
Hulp nodig? We ondersteunen je graag! Neem contact met ons neem een kijkje op de rest van onze website om te zien wat we voor je kunnen betekenen.